Dinsdag 19 mei:
Vandaag gaan we naar Zwitserland. De Zwitserse Alpen, dat betekent hoog en sneeuw!
De route voor vandaag is van te voren gecontroleerd op wegafsluitingen vanwege de sneeuw. Er zijn in de Alpen een aantal wegen afgesloten, maar daar kunnen we omheen.
Maar voor we in Zwitserland zijn, hebben we nog wat Italiaanse snelweg voor de boeg. Veel snelweg. En Italiaanse snelweg betekent dus: tolweg. Bij de eerste tolpoort waar we moesten betalen, stond een jongeman. Ik had geen idee wat het zou kosten en Italiaans communiceren blijft wat lastig, maar hij nam genoegen met een briefje van € 5,- en daarvan kreeg ik nog € 2,- terug.
Bij de volgende tolpoort stond een wat oudere man in het hokje. Ik wilde hem een briefje van € 5,- geven, maar nee…dat was niet genoeg. Hij liet een briefje van € 50,- zien. Daarvan kreeg ik nog betrekkelijk weinig kleingeld van terug. Toen hij de slagboom geopend had en we weg reden, begon hij te schreeuwen. Waarschijnlijk moest Jack ook nog betalen…
Bij de laatste tolpoort stond alleen een automaat. Die nam genoegen met € 27,50.
Heel bijzonder die verschillende prijzen. Wat een verschil met Frankrijk! Duur dagje zo.
Halverwege de middag begon het te regenen. Maar Zwitserland is erg mooi, met z’n bijzondere huisjes. Helaas is m’n fototoestel tijdens een fotostop in zo’n mooi dorpje gevallen en total loss geraakt.
Toen we in Oberwald aan kwamen, werden we geconfronteerd met afgesloten wegen. Afgesloten vanwege lawinegevaar. En ja, daar sta je dan. We zijn op zoek gegaan naar alternatieve wegen, maar ook die waren afgesloten. Uiteindelijk spraken we iemand in een dorpje verderop, die vertelde dat de trein door de Furkatunnel de enige optie was.
Dus wij weer terug naar Oberwald en kaartjes gekocht voor de trein. Deze kon ook auto’s en zelfs kleine vrachtauto’s vervoeren. En de motoren konden zelfs binnen staan.
Ook weer een avontuur.
De treinreis eindigde in Realp. Vandaar uit zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Even verderop in Andermatt vonden we Gasthaus zum Sternen, waar we de nacht doorgebracht hebben.
De geplande route naar Inertkirchen:
Afstand: 470 km
Verwachte rijtijd: 6:06u
Laagste punt: 161 m
Hoogste punt: 2171 m
De gereden route was 462 km (inclusief trein en exclusief zoeken naar alternatieven).
Hieronder de route zoals gereden is:
Gegevens van deze dag:
09:21 | Vertrokken van hotel Albergo Panice |
09:40 – 09:43 | Korte stop |
09:57 | Tolpoort A33 |
10:31 | Tolpoort A6 |
10:40 – 10:50 | Tankstop Moncalieri (Turijn) |
11:13 | Tolpoort Afrit A55 |
11:47 – 12:29 | Lunch bij Autogrill langs de A4 |
12:54 | Tolpoort E62 |
13:02 – 13:06 | Korte stop |
13:13 – 13:17 | Fotostop Lago Maggiore |
13:36 – 13:48 | Tankstop Stresa (lukte niet) |
13:51 – 14:06 | Tankstop Baveno (2e poging) |
14:26 – 14:33 | Stop langs E32 voor regenpak aantrekken |
15:00 – 15:03 | Fotostop |
15:07 | Zwitserse grens |
15:29 – 15:45 | Fotostop langs de 9 (in de sneeuw) |
16:56 – 17:14 | Fotostop Geschinen |
17:30 | Geconfronteerd met afgesloten wegen |
17:30 – 18:10 | Zoeken naar alternatieven |
18:10 – 18:39 | Wachten op trein |
18:39 – 19:00 | Met trein door de bergen |
19:11 | Aankomst in Andermatt (Gasthaus zum Sternen) |
1e stukje Italië
Lago Maggiore
Noord Italië
Zwitserland deel 1
Zwitserland deel 2 (Simplonpas naar Brig)
Zwitserland deel 3 (Brig naar Furkapas)
Klik hier voor de routes in Google Earth (gepland en gereden)
Recente reacties